Montaż monitoringu w sklepie — o czym należy pamiętać?
Właściciel placówki handlowej, chcąc zadbać o bezpieczeństwo pracowników oraz uniknąć kradzieży towaru, często decyduje się na instalację kamer wewnątrz i na zewnątrz budynku. Czynność ta powinna być jednak odpowiednio przemyślana oraz poprzedzona zaznajomieniem się z obowiązującymi przepisami RODO. Sprawdź, o czym należy pamiętać podczas montażu monitoringu w obiekcie handlowym, aby uniknąć konsekwencji prawnych oraz móc w pełni wykorzystać możliwości instalowanych sprzętów.
Czym kierować się podczas doboru monitoringu?
Zapewne większość właścicieli obiektów handlowych życzy sobie, aby dopasowany monitoring był skuteczny i stosunkowo tani. Oczywiście jest to jak najbardziej do osiągnięcia pod warunkiem dobrego rozplanowania całej instalacji. Lepiej postawić na kilka kamer z wysoką jakością zapisywanego obrazu oraz dużym zasięgiem i rozmieścić je w strategicznych punktach, niż zamówić nawet kilkadziesiąt tanich urządzeń, które nie spełnią swojego zadania (m.in. ze względu na awaryjność i nieczytelny obraz). Planowany montaż monitoringu w sklepie powinien być dopasowany indywidualnie do metrażu i liczby użytkowanych pomieszczeń, a także potrzeb zamawiającego.
Czy instalacja kamer w sklepie jest legalna?
Każdy zarządca obiektu handlowego powinien znać obowiązujące zasady RODO dotyczące właściwego i dozwolonego rozmieszczenia wszystkich kamer, a także sposobu przechowywania danych, w tym przypadku zapisywanego obrazu. Według obowiązujących norm nie jest wymagane, by każdorazowo właściciel sklepu uzyskiwał zgodę na nagrywanie od pracowników i klientów, jednak jego obowiązkiem jest poinformowanie wszystkich osób przebywających wewnątrz budynku o zainstalowanym monitoringu oraz celu gromadzenia nagrań z kamer. Pracownicy zwykle są informowani o tym osobiście, natomiast w pozostałych przypadkach wystarczy umieszczenie w widocznych miejscach stosownego oznakowania.
Komu zlecić montaż kamer w sklepie?
Na etapie poszukiwań firmy specjalizującej się w projektowaniu oraz instalacji monitoringu warto zapoznać się z opiniami dotychczasowych klientów danej marki na temat jakości współpracy i satysfakcji z działania całego monitoringu. Monterzy powinni doradzać klientowi w doborze określonej liczby i rodzaju kamer (z uwzględnieniem m.in. powierzchni sklepowej), a także świadczyć usługi serwisowe.